Arquitectura i biodiversitat urbana

04/10/2024

Els resultats de la col·laboració entre l'ETSAV i la UniKORE durant el curs 2022-2023

El curs 2022-2023, professorat de l'ETSAV i del Dipartimento di Architettura de la Università di Enna 'Kore' han estat treballant a Sicília sobre la biodiversitat urbana com a tema transversal.

La col·laboració s'articula en tres setmanes de workshop –a l'inici, meitat i final de curs de Laurea Magistrale– quan tot l'estudiantat es concentra en el tema transversal, amb la voluntat de declinar-lo en les diverses matèries centrals de la formació en arquitectura. El fil conductor de primer curs ha estat el dibuix, la tecnologia i l'urbanisme a segon, el projecte estratègic a tercer, el 'restauro' a quart i el projecte de síntesi a cinquè.

El plantejament del tema, els treballs de cada curs, les reflexions dels equips mixtos de professorat i els textos convidats que aborden la qüestió de la biodiversitat urbana s'han publicat com a:

Architettura e riforestazione urbana.
Ripensare il centro come frammentazione di paesaggio

El quadern, curat per Maurizio Oddo (UniKORE) i Pere Fuertes (ETSAV) i publicat per Le Penseur (2024), compta amb textos de:
Oddo, M. Il coraggio è cominciare.
Fuertes, P. Il fascino discreto della biodiversità.
Oddo, M. Alberi, architettura e riforestazione urbana.
Llop, C., & Kourkoutas, K. The Metropolis in Re-Composition: The Regeneration of Contemporary Metropolitan Mosaics.
Bosch, G., & Liuzzo, M. Rappresentare il rapporto tra città e paesaggio.
Basiricò, T., & Vega, I. Progettare con i servizi ecosistemici nel rapporto edifici-spazio urbano. L’equilibrio ambientale di un quartiere.
Fazia, C. Verde periurbano e morfo-tipologie di paesaggi a Enna. Procesi di osmosi per la resilienza.

Burgio, G., & Fuertes, P. Ballarò, un sistema ecologico complesso.
Campisi, T., & Farré Moretó, R. Principi di sostenibilità territoriale. Un approccio integrato fra la scala edilizia e l’urbano-ambientale.

Versaci, A. Dalla riforestazione urbana alla tutela del paesaggio. Una riflessione al margine.
De Rivera, I., & Oddo, M. Dalla cartografia operativa alla rigenerazione urbana.
Oddo, M., & Barracco, A. Ripensare il paesaggio. Ricerche e ragionamenti per il parco federiciano di Enna.

La col·laboració s'emmarca en l'acord de doble titulació entre les dues institucions, que permet l'estudiantat de l'ETSAV d'obtenir el títol de 'Laurea Magistrale in Architettura', que dona accés a l'examen d'estat d'arquitecte o d'enginyer de l'edificació.

El llibre es pot consultar a la biblioteca de l'escola. També s'hi pot consultar la publicació sobre La città diffusa que recull l'experiència i els resultats del curs monogràfic 2017-2018. El tema transversal del curs 2023-2024 és l'arquitectura de la cura.