Sou a: Inici / Hemeroteca / Seleccionats els 16 edificis que representaran l'arquitectura espanyola al Green Building Challenge de Helsinki 2011

El conjunt d' habitatges universitaris del campus de l'Etsav és un dels quatre projectes que seràn avaluats segons la certificació VERDE i que juntament amb altres dotze edificis representaran a Espanya el proper mes d'octubre al certamen internacional de Helsinki.
Els nous habitatges universitàries es troben en la mateixa illa que l'escola d' arquitectura del Vallès. La proposta pretén mantenir l'equilibri entre els edificis existents, els espais exteriors i la nova residència d'estudiants, que consta de dues blocs de planta baixa i pis paral.lels al carrer amb un gran atri central.
El projecte prioritza la relació directa dels habitatges amb el campus, amb la terra, adaptat i sense ascensors. La topografia existent i la seva pròpia organització en doble barra permet apropar totes les vivendes a la cota del sòl i potenciar un gran espai on es desenvoluparà la vida de campus.
L'atri central es cobreix amb la finalitat d'aconseguir un 'espai intermedi', bioclimatitzador, que permet millorar l'eficiència energètica de l'edifici i que regala a les habitatges 1000m2 de espais col.lectius no previstos.

El programa de residència per a estudiants d'arquitectura, de lloguer amb protecció oficial, permet imaginar cohabitacions intenses entre els usuaris, tant a nivell individual, gràcies a la flexibilitat interior dels habitatges, com a nivell col.lectiu, gràcies al potencial d'ús del atri com a espai d'esdeveniments socials.
El projecte aposta per una construcció industrialitzada mitjançant la utilització d'un sol tipus de mòdul d'habitatge prefabricat de formigó sense distribució i amb els mínims elements fixos que permeten garantir l'habitabilitat, simplificant els acabats per invertir en eficiència energètica. Construïts principalment en sec i, per tant, desmuntables i reciclables o reutilitzables.

La industrialització en fàbrica permet estalviar temps, millors garanties de control d' execució, implantar sistemes en sec i minimitzar els residus del procés d'obra.

ENERGIA:

Hivern:
-Reduir mitjançant el cobriment de l'atri el factor de forma sense perdre qualitats d'espai i llum.
-Augmentar la superfície de captació solar mitjançant el cobriment de l'atri amb hivernacles agrícoles que regulen automàticament (obrint i tancant) la temperatura interior de l'espai intermedi.
-La millor temperatura interior de l'atri (4 i 8 º C per sobre de la temperatura exterior) redueix directament la demanda de clima en els habitatges. Reducció del 70% de la demanda de clima.
-1.000m2 d'espai bioclimàtic intermedi en condicions pràcticament de confort (10-20 º C).
-Reduir la conductivitat tèrmica de tot l'envoltant: Coberta (U = 0,26), façanes (U = 0,31), soleres (U = 0,33), envidraments (U = 2,7).
-Minimitzar ponts tèrmics (l'atri simplifica els punts més complexos).
-Alta estanquitat a l'aire amb membranes paravent i transpirables (Tybek) i finestres classe 3.
-Renovacions d'aire a través de l'atri que fa la funció equivalent a un recuperador de calor del 70%.

Estiu:
-Tendals amb pantalles tèrmiques reflectants (tipus hivernacle) regulats automàticament segons la intensitat de la radiació i amb un factor d'ombra del 80% que pot arribar a cobrir tot l'atri central generant una enorme superfície en ombra.
-Vegetació refrescant a l'espai central.
-Ventilació creuada en tots els habitatges.
-Habitatges amb molta inèrcia tèrmica interior que permeten fer free-cooling passiu per les nits.
-Façanes ventilades i amb proteccions solars reforçades amb malles i plantes enfiladisses, façana vegetal que permet ombre i refrescar quan ventiles.
-Coberta ecològica tipus aljub que protegeix de la radiació solar.

Producció: (sistemes actius)
-Centralització de totes les instal.lacions del campus. La simultaneïtat d'usos entre l' escola d'arquitectura i la residència ha permès aprofitar la caldera existent a l'escola.
-Producció d'ACS mitjançant micro-co-generació.
-Sistema LEAK que determina el consum real de calefacció, ACS, aigua i electricitat de cada habitatge.
-Distribució per aire mitjançant Fan coil.

CERTIFICACIONS:

-El projecte ha obtingut una certificació A (segons Lider-Calenner)
-S 'ha tramitat la certificació Suïssa MINERGIE. Recentment ha rebut l'acceptació provisional segons la qual el projecte compleix amb l'estàndard.
-L 'escola d'arquitectura ETSAV i Green Building challenge han arribat a un conveni per tramitar la certificació VERD. Actualment estem treballant amb Eulàlia Figerola a la avaluació del projecte.
 AIGUA:
-Reducció d'un 80% del consum.
-Reutilització d'aigües pluvials i grises.
-Sistemes de reducció de demanda en reg, sanitaris ...

Més informació a: