Sou a: Inici / Hemeroteca / Dos antics alumnes de l'escola arriben a la final del Concurs ‘CTBUH Tall Building Design Contest 2012’

El projecte ‘Sabadell+’ dels recentment titulats Arquitectes (ETSAV, UPC) Alejandro Ribas Mercau i Àngel Cerezo Cerezo ha estat seleccionat com un dels 20 semifinalistes d’entre més de 350 projectes participants al Concurs ‘CTBUH Tall Building Design Contest 2012’, organitzat pel Council on Tall Building and Urban Habitat, Chicago, US.

El concurs premia els dissenys d’edificacions en altura que millor respectin les condicions de l’entorn, minimitzin l’impacte ambiental i millorin les condicions d’habitabilitat en general d’aquest tipus de construccions; buscant una solució al problema de l’alta densitat de les ciutats actuals de forma respectuosa amb el medi ambient, les condicions econòmiques i socials de l’emplaçament.

El projecte ‘Sabadell+’ planteja la disjuntiva entre construir nou o renovar allò vell, escollint la segona opció i argumentant que és millor renovar els edificis existents que construir-ne de nous, evitant el malbaratament energètic d’esfondrar una antiga construcció i la realització d’un nou edifici. Així s’intenta evitar l’apropiació de paisatges radials a les ciutats (zones naturals, parcs, àrees d’horts) que podrien ser espais productius i d’oci en lloc d’especulatius. L’estratègia, en canvi, és realitzar ‘microintervencions’ en edificis existents per fer-los més eficients, més habitables, flexibles i amables amb el seu entorn.

El projecte se centra en un edifici ubicat a Sabadell amb més de tretze plantes d’altura situat en ple centre. S’intervé creant una nova pell que l’embolcalla i que augmenta el seu aïllament tèrmic per les façanes nord, est i oest. S’abriga l’edifici per evitar el sobreescalfament a l’estiu i una pèrdua de calor excessiva a l’hivern. Per la façana sud, una estructura d’acer i panells de fusta laminada creen unes passeres habitables de 2,5 metres d’ample, una extensió dels habitatges cap a un nou espai. Aquesta estructura serveix tant per ser habitada com per protegir la façana de la radiació incident i dels vents d’hivern. Les passeres son recobertes en la seva totalitat per una estructura d’acer estandarditzada pels hivernacles agrícoles i panells de policarbonat, creant microhivernacles a la cara sud de cada apartament.

D’aquesta manera, a l’hivern, l’espai hivernacle acumularà calor aprofitable per intercanviar amb l’interior, minimitzarà la velocitat de pèrdua de calor a l’exterior ja que és un espai intermedi, minimitzarà el consum de calefacció (baixaran les factures de gas/electricitat), i ampliarà l’habitatge a un espai realment habitable, regulable i flexible. A l’estiu, l’espai hivernacle es desmaterialitza, permetent la ventilació total i protegint-se amb un sistema de lames, la seva funció és ara la d’umbracle.

Les emissions de CO2 es redueixen dràsticament atès que els sistemes de calefacció i refrigeració poden optimitzar-se. La construcció es realitza amb materials que s’empren en sec i són fàcilment desarmables, reconfigurables i reciclables i amb temps d’implementació curts. S’allarga la vida útil de l’edifici permetent una regeneració més equilibrada de les matèries primes emprades en un primer lloc.