Sou a: Inici / Hemeroteca / Projecte CODA: construcció experimental del pavelló Ametlla

Projecte CODA: construcció experimental del pavelló Ametlla

L'equip CODA, del grup de recerca LiTA de la UPC, ha assolit amb èxit la construcció experimental del pavelló Ametlla.
Projecte CODA: construcció experimental del pavelló Ametlla

Aquest projecte es fruït de la reflexió sobre el potencial del campus promoguda per la DEAV i forma part de l'actual recerca de l'equip sobre disseny computacional i estructures lleugeres. Es tracta d'una closca elàstica de doble curvatura amb llistons plans i rectes, que reposa al turó al llindar de la terrassa del bar, que pot servir d’aixopluc per a diferents esdeveniments col·lectius de la comunitat de la escola.
L'equip CODA, investiga la integració de les forces, els materials i els processos, focalitzant en la generació de sistemes geomètrics i constructius per a realitzar estructures eficients i de baix impacte, principalment en fusta o membranes, mitjançant la fabricació digital. L'esforç es concentra en el disseny computacional que permet realitzar sistemes complexos i eficients, però a partir de sistemes tecnològics de perfil baix.

Arrel del concurs ReSet, Incafust (Institut Català de la Fusta) va oferir la possibilitat de proporcionar fusta nacional serrada. Donada aquesta restricció, CODA va proposar rebre el material encara verd i humit, per a la facilitat de muntatge d'una closca lleugera de doble curvatura, que aprofités les propietats elàstiques de la fusta. L'estratègia era fabricar l'estructura a partir de llistons no normalitzats rectes i plans, i creuar-los en una trama de corbes geodèsiques. Aquestes tenen la virtut de compartir la normal a cada intersecció, simplificant la realització de nusos coplanars entre llistons.
 Per tal de poder doblegar la fusta amb un baix radi de curvatura sense sortir del règim elàstic, es va demanar la fusta amb el menor gruix possible. La secció resultant és nogensmenys la combinació de dues closques connectades amb cordó de tracció i de compressió separades per connectors que es fixen a posteriori.

L'estratègia desenvolupada s'inscriu en les darreres exploracions del grup en estructures de "flexió activa", que es basen en la instrumentalització de les deformacions elàstiques  com a mecanisme tant d'erecció com de rigidització per la introducció de tensions de signe contrari a les que després són sotmeses, però sense esgotar la capacitat de la secció resistent. La flexió activa, és en aquest cas, una forma eficient d'estalviar-se el procés de conformat, que s'anirà realitzant lentament amb el curat del sol, passant d'una closca elàstica a flexió, a una closca rígida treballant principalment a compressió.

La construcció del pavelló va ser possible per l'entusiasta col·laboració del equip de treball RESSÒ, de la delegació d'estudiants de la ETSAV, i en general de la fantàstica comunitat d'estudiants de la escola.
L'equip CODA vol agraïr especialment el gran suport de l'Incafust, aportant la fusta, Celo Apolo per els unions metàl·liques, Serigrafia Impresuper per la mecanització de les fixacions dels fonaments.

En aquest projecte de recerca han participat els membres de CODA: Gerard Bertomeu, Miriam Cabanas, Xavi Santodomingo, Ramon Sastre,  Enrique Soriano i Pep Tornabell.
Volem agrair la participació de Quim Escoda, Omar Avellaneda, Natalia  Torres, Laia Gonzalez, Andrea Bernabeu, Oia pursals, Tara Gladstone, Viacheslav Muraviev, Toni Quirante, Guillem Ramon, Andreu Carpi, Clara, Miriam, Adil Lazaro, Marti Obiols, Jordi Malet, Gador Luque, Joan Encuentra, Maria Morillo, Jordi Soler, Andres Flajszer, Joan Saborit, Antigoni Geronta.

El equip CODA, en nom del grup de recerca LiTA, té el plaer de convidar-vos a la inauguració amb pica-pica del pavelló Ametlla al campus de la ETSAV el dilluns 29 d'abril a les 14 hores.

Fotografies de Andres Flajszer : http://www.andresflajszer.com/