Sou a: Inici / Hemeroteca / Estudiants d'arquitectura rescaten el barri 'fantasma' de l'Estació a Sallent

Estudiants d'arquitectura rescaten el barri 'fantasma' de l'Estació a Sallent

L'espai, situat sobre una antiga mina, només pot convertir-se en una zona verda a causa de la inestabilitat del terreny. Construir un viver de plantes o recuperar els edificis de la indústria minera són algunes de les idees dels alumnes.
Estudiants d'arquitectura rescaten el barri 'fantasma' de l'Estació a Sallent

Marta Valls, La Vanguardia, 28 març 2016_

Regenerar el barri abandonat de l'Estació de Sallent. Aquest és l'objectiu dels set projectes que estudiants d'arquitectura de la UPC [estudiants del Màster en Arquitectura, MArq] van presentar la setmana passada en virtut d'un conveni signat entre l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura del Vallès i el consistori d'aquesta localitat del Bages per a convertir en una gran zona verda l'antic barri. Per a elaborar les propostes, els estudiants han visitat en més d'una ocasió el barri per a conèixer-ho de primera mà i fins i tot han parlat amb els veïns, perquè poguessin donar la seva opinió.

El barri de l'Estació de Sallent va ser construït en els anys 60 sobre els terrenys de l'antiga mina Enric del municipi, un terreny poc estable i en moviment, la qual cosa provocava esquerdes als edificis. Davant aquesta situació i després de diversos estudis, durant els últims 20 anys s'ha anat desallotjant la zona i derrocant progressivament les cases fins avui, quan ja solament queden tres famílies al barri a l'espera d'un reallotjament imminent.

“Després de traslladar als veïns que habitaven el barri i derrocar les cases, el següent pas era plantejar què fer amb aquests terrenys només aptes, segons el plantejament urbanístic, com a zona verda. Així, signem un conveni amb la universitat perquè fossin els estudiants els qui fessin propostes”, explica l'alcalde de Sallent, David Saldoni.

Propostes complementàries

Els estudiants de l'ETSAV han presentat set avantprojectes que podrien complementar-se a l'hora de posar-se en pràctica. La proposta del primer projecte, per exemple, és crear una zona d'aiguamolls per a filtrar l'aigua del torrent de Soldevila i reconvertir la cinta de la mina en una passarel·la per als vianants per a connectar les dues riberes del riu.

Antigues cases del barri de l'Estació de Sallent (ACN)

Dos dels projectes opten per a construir un viver de plantes. Una de les dues propostes posa l'accent que siguin espècies autòctones i que el mobiliari urbà existent -que ja no és necessari per a la zona residencial- sigui reciclat i pugui tenir una nova vida en altres punts de Sallent. En la mateixa línia de crear un espai verd amb la màxima comunió amb el poble i els seus habitants, el tercer avantprojecte se centra en la creació d'un parc urbà per a l'oci dels veïns en els terrenys menys afectats pel moviment del subsòl, i convertir en una zona silvestre la part més inestable.

Però l'espai natural no és l'únic protagonista. Un dels estudis posa la mirada en l'àmbit industrial: pretén catalogar els edificis vinculats a la indústria minera local i habilitar-los perquè la població pugui gaudir-los com un patrimoni històric.

Els dos últims plantejaments urbanístics van més enllà de l'espai que ocupa el barri en concret i juguen amb tot l'entorn. Així, una proposta consisteix a reconvertir la línia del ferrocarril en una via verda que connecti amb el Parc de l’Agulla i amb el naixement del riu Llobregat. En l'últim cas, els alumnes es fixen en millorar l'ús dels horts existents al llarg del riu amb la reactivació de salts d'aigua que produeixin energia i serveixin per crear zones de reg.

Unes reixes impedeixen l'accés al barri de l'Estació de Sallent (ACN).

“Els avantprojectes presentats són paral·lels però podrien complementar-se en fer-los realitat, ja que cadascun se centra en àmbits diferents”, valora l'alcalde. En aquest sentit, Saldoni assegura que la millor opció serà posar en pràctica més d'una idea, ja que “no són projectes excloents”.

Informació de primera mà

Aquesta iniciativa sorgeix del conveni entre l'Ajuntament de Sallent i l'ETSAV i, per a dur-ho a terme amb la màxima informació, els estudiants han treballat des de setembre sobre el terreny. “Els nois han conegut el barri, han parlat amb els veïns i han visitat l'antiga mina per a poder elaborar els estudis amb tot el coneixement necessari sobre el municipi i el barri”, diu Saldoni.

Actualment, hi ha un procés participatiu obert perquè els veïns puguin comentar i proposar noves idees per a la redacció dels projectes finals. Finalment, els estudiants presentaran les propostes definitives el mes de juliol i les institucions estudiaran la millor forma de fer-los realitat.

Un documental sobre el barri

La particular història del barri de L’Estació de Sallent quedarà plasmada en un documental anomenat L’Estació, el meu barri, produït per José Carlos Rodríguez, veí de la zona durant 17 anys. Segons informa NacióDigital, l'audiovisual repassarà les etapes d'un barri desaparegut a causa de la inestabilitat del terreny provocada per l'antiga mina abandonada.