Sou a: Inici / Hemeroteca / Participació a la XVI Biennal de Venècia 2018

Participació a la XVI Biennal de Venècia 2018

Convocatòria oberta a alumnes per a la participació a la XVI Biennal de Venècia del 2018.
Participació a la XVI Biennal de Venècia 2018

CATALUNYA A LA XVI BIENNAL D’ARQUITECTURA DE VENÈCIA 2018

La participació de Catalunya a la XVI Biennal de Venècia del 2018 prendrà forma en una l’exposició sobre RCR (Premi Pritzker 2017) comissariada per Pati Nuñez, Estel Ortega i RCR; una participació de les escoles d’arquitectura i de disseny a la pròpia exposició i un programa paral·lel de debats amb convidats internacionals co-organitzat amb el Col·legi d’Arquitectes de Catalunya.

La Biennal d’Arquitectura tindrà lloc del 26 de maig al 25 de novembre de 2018. Les comissàries generals de la Biennal d’aquesta edició són Grafton Architects (Yvonne Farrell i Shelley McNamara) i el tema triat és ‘Freespace’.
Dins d’aquest lema general, Catalunya participarà com a Eventi Collaterali amb una exposició produïda per l’Institut Ramon Llull.

La mostra pretén introduir-nos a l’univers creatiu de RCR i la seva manera de concebre el món, l’ésser humà i l’arquitectura a partir d’un espai a la Vall de Bianya (Garrotxa) que vol ser transversal i obert, un centre d’investigació i un laboratori de vida.

SCHOOLS IN VENICE

Amb el nom de “Schools in Venice” es fa una crida a la participació dels estudiants de les universitats i escoles d’Arquitectura i de Disseny de Catalunya.

Cada escola proposarà XXX exercicis que reflexionaran sobre el lema proposat per RCR: "Què aprenem de la natura?” Els projectes seleccionats per cada escola, formaran part dels continguts de l’exposició sobre RCR durant un període aproximat de dues setmanes.

Per a cada Escola, necessitem un interlocutor que difongui la proposta entre els alumnes i reculli els exercicis dels estudiants que estiguin interessats en participar. Aquesta persona, serà l’encarregada de recopilar els projectes presentats i fer-ne una tria, amb l’ajuda d’un ‘jurat’ que designarà la pròpia escola, de les 10 millors propostes. Un cop rebudes RCR, Pati Núñez i Estel Ortega, faran la selecció final de 6 projectes per escola que seran els que es mostrin a l’exposició de RCR a la Biennal de Venècia.

Cada escola haurà de muntar un vídeo amb els projectes seleccionats i els crèdits corresponents per projectar-lo a l’exposició.

A més de la visualització d’aquests 6 projectes durant dues setmanes a la Biennal de Venècia al costat de les obres de RCR, durant aquest mateix període l’escola podrà disposar de l’espai físic de l’exposició per a organitzar in-situ el que li sembli més adient: tallers, conferències, concursos…

EXERCICI

QUÈ APRENEM DE LA NATURA?

Introducció: La natura, el bosc... tenen una capacitat de transmissió de sentiments cap a la persona molt intensos. Què en podem aprendre i com es poden traslladar en un espai arquitectònic on ni l’escala ni el programa són temes essencials.

Reflexió: Identificar quina és l’essencialitat que transmeten la natura, el bosc... i a quin programa i a quin lloc s’assagen per a crear espais arquitectònics que incorporin aquests valors. Aquest assaig es pot donar sobre qualsevol tipus de programa i escala (a tall indicatiu: museu, escola, hospital, habitatge, espai de plaça, parc...) i el lloc pot ser abstracte o concret.

Lliurament: 5 diapositives, que són 5 làmines format DIN A-3, per a ser mostrades digitalment en l’espai expositiu a Venècia en una pantalla de 75cm de diàmetre. 1 de les 5 mostrarà la síntesis de les altres 4. Cada una mostrarà clarament i única el següent:

- CONCEPTE: aquest vindrà bàsicament determinat per la comprensió de l’essencialitat que ens transmet la natura i que serà el concepte o l’origen de l’espai arquitectònic a crear.

- LLOC: mostrar i explicitar el potencial d’un lloc (el lloc escollit) en relació a les seves pròpies característiques.

- PROGRAMA: concloure un programa i unes relacions que cal establir entre les parts que l’integren.

- PROPOSTA: fer evident que la proposta és el resultat d’un concepte aplicat a un programa en un lloc determinat i mostrar la qualitat de l’espai arquitectònic creat en relació a les persones que sentiran i experimentaran els valors del concepte.

- SÍNTESIS: expressarà sintèticament els 4 anteriors.

La data límit perquè cada escola ens faci arribar els 10 projectes seleccionats és el 12 de març de 2018.