Un PFC del MArq, guanya el YTAA 2020

03/09/2020

El treball d'Álvaro Alcázar, Eduard Llargués, Roser Garcia i Sergio Sangalli, entre els 4 premiats

5 octubre 2020_
El projecte final del màster universitari en Arquitectura, MArq, Oasi, dels ara ja arquitectes i alumni ETSAV

Álvaro Alcázar, Eduard Llargués,
Roser Garcia i Sergio Sangalli

ha estat un dels quatre guanyadors del concurs internacional Young Talent Architecture Award YTAA 2020, organitzat per la Fundació Mies van der Rohe. El premi ha estat anunciat avui on-line per la Subdirectora General d'Educació, Joventut, Esport i Cultura de la Comissió Europea, Viviane Hoffmann. Moltes felicitacions als autors!

Accedeix al comunicat de premsa (ENG).

Renaturalització del Llobregat al seu pas per Sallent

Oasi és la renaturalització d'una zona fortament transformada pel passat patrimonial, que permet acostar-se al riu mitjançant l'estratègia de les formes topogràfiques pròpies de les inundacions i la plantació d'espècies autòctones. Una veritable transformació del paisatge amb lògiques naturals que permet la resiliència fluvial del territori al llarg del temps.

La premisa del MArq: "un encàrrec real, amb un client real i en temps real". L'ajuntament de Sallent pretenia reordenar la riba i l'espai fluvial del Llobregat al seu pas pel poble. Un riu que travessa el poble però l'existència del qual és veritablement ignorada: un lloc que ha perdut el valor patrimonial de la indústria eternament lligada a l'aigua i la seva relació amb la natura. El grup va desenvolupar una estratègia general per a centrar-se en una àrea concreta, que va acabar construint-se. El lloc, patrimoni del passat industrial de Sallent, està format per terrenys guanyats a el riu per l'acumulació de sediments generats per la resclosa preexistent.

YTAA – EU Mies Award

YTAA, com a part (inherent) del Premi d’Arquitectura Contemporània de la Unió Europea - Premi Mies van der Rohe, està organitzat per la Fundació Mies van der Rohe amb el suport del programa Europa Creativa de la Unió Europea. S'organitza en col·laboració amb l’Associació Europea per a l’Educació Arquitectònica (EAAE) i el Architects' Council of Europe (ACE-CAE); World Architects com a soci fundador; el Centre Cultural Europeu com a soci a Venècia; patrocinat per Jung, Jansen i Regent; i amb el suport d'USM.

La reunió dels arquitectes graduats amb més talent i alguns dels millors despatxos i institucions d’arquitectura d’Europa, ofereix als guanyadors del YTAA l’oportunitat de desenvolupar estratègies, sinergies o complementarietats amb les empreses i institucions del seu interès o elecció.

Els altres tres guanyadors són els projectes Off the Grid, de Willem Hubrechts, de la Faculty of Engineering Science, University of Leuven (Lovaina, Bèlgica); Stage for the City, de Monika Marinova, de la Sir John Cass School of Art Architecture & Design, London Metropolitan University (Londres, UK); i Three places to inhabit the mountain range in the Maule region, de Pía Montero, Maria Jesús Molina i Antonia Ossa, de l'Escuela de Arquitectura, Universidad de Talca (Talca, Chile).

Procés de projecte

El projecte és fruit d’un conveni entre el Màster en Arquitectura de l’ETSAV i l’Ajuntament de Sallent per a reordenar les lleres del riu Llobregat al seu pas pel municipi. Els estudiants del màster van agrupar-se per resoldre 14 àrees, de les quals 4 es van arribar a construir després d’un procés de selecció compartit entre l’ajuntament i el màster. Entre els 4 que es construiren hi havia el projecte Oasi , ara guanyador del YTAA, que va ser redactat per 6 estudiants: Álvaro Alcazar, Roser Garcia, David Guzman, Eduard Llargués, Guillermo Prudenciano i Sergio Sangalli que tenien com a tutors els professors Claudi Aguiló i Lorena Maristany.

Dels 4 projectes construïts del màster, l'Oasi va ser el únic que es va d’haver de licitar pel seu cost, designant com a tècnic responsable en Roger Sauquet, coordinador del Màster en Arquitectura. L'obra s’executà d'acord amb el projecte final de carrera i fou seguida pel professor Sauquet i 4 dels alumnes que van participar de l’executiu: l’Álvaro, la Roser, el Eduard i el Sergio, que han vist recompensada la feina i la dedicació.

L'1 de setembre de 2020, el projecte Oasi va ser seleccionat entre un total de 43 projectes final de carrera. El 23 setembre, va ser declarat finalista del concurs internacional a YTTA 2020, juntament amb altres 11 PFCs.

Crèdits:

Estudiants autors del PFC i participants a l'obra:
Álvaro Alcázar Del Águila
Roser Garcia
Eduard Llargués
Sergio Sangalli

Estudiants en fase redacció del projecte:
Guillermo Prudenciano
David Guzman

Professors tutors:
Lorena Maristany (tutora)
Marta Serra (tutora)
Roger Sauquet (seguiment obra)

Col·laboradora:
Maria Melo

Assessors:
Paola Sangalli
Jaume Farràs
Viver Tres Turons
Naturalea

Imatge de l'acte de presentació dels guanyadors. Més informació a YTTA 2020.