Projectes en paisatges culturals (Intensiva)

Qm Tardor 2010-2011
QmNivell QuadrimestralNúm. màxim d'estudiants ETSAVNúm m'axim d'estudiants estrangersPrerequisits
T3-103010

CodiCrèditsDistribució (T, P, L)DepartamentTipusH/s treball estudiant
470275 (4 ECTS)4T + 1PUOTOP2

* Del 17 al 27 de gener de 2011 en horari de matí i tarda
* 1 sessió previament avisada oportunament
   en horari de dimecres entre 10 i 20 hores
Vegeu condicions específiques

Professor ResponsableCarles Llop
Altres col·laboradorsJosep Maldonado

Objectius

Sota la denominació de paisatges culturals, entenem aquells territoris (urbans i territorials) que expressen l’acció de l’home en la transformació de la natura i la construcció de paisatges singulars plens d’història i de continguts. Tot és paisatge, i tot és paisatge cultural. Es tracta, tanmateix d’aprofundir les possibilitats dels valors culturals per als projectes territorials renovats, incorporant en el coneixement dels mateixos les diverses ciències regionals aporten, en una mena d’aproximació que pretén ser multidisciplinar per comprendre la complexitat dels llocs. En el curs es proposa l’anàlisi de projectes que tenen en la cultura i el desplegament dels valors naturals, la configuració de paisatges d’interès patrimonial, i que serveixen per promoure el desenvolupament local de les nostres ciutats i territoris des d’un punt de vista integral, sense caure solament en la banalització de transformar parts del territori en parcs temàtics.

Continguts (temari indicatiu)
1Territori o paisatge? Territori i paisatge.
El paisatge com a multi recurs per al projecte.

La convenció d’Europa del Paisatge (Firenze 2000)
Projectar els paisatges de territoris diversos: naturals, rurals, urbans, emergents.

3Projectes de paisatge a l’escala territorial.
4Parcs Naturals, Parcs Territorials, Parcs Temàtics, Parcs Patrimonials.
5Projectes i gestió de paisatge a l’escala territorial a Catalunya.
6Projecte Territorial i Paisatges Culturals.
7Patrimoni i territori. Museus i Museologies a Catalunya i França.
8Patrimoni i territori. Projecte i gestió d’un Ecomuseu.
9Patrimoni i territori. El Parc Patrimonial de les Colònies del Llobregat.
10Projectes de Desenvolupament local integral del territori. Una aplicació de l’Agenda XXI de la Cultura, per al projecte de nous espais cívics en la ciutat i el territori.
11Taller final del curs: “Construir Ponts en els Paisatges”

Mètode d'avaluació

L’avaluació del curs es realitzarà en base a l’assistència presencial a totes les sessions i en base al
dossier sobre una experiència de projecte de paisatge, elaborat per cada alumne o grup d’alumnes
(màxim dos).

Condicions específiques.
Els estudiants que hagin cursat l’optativa podran presentar-se a la selecció de 10 participants a un
seminari a realitzar a Itàlia dins del Life Learning Program (Intensive Program in Landscape Studies)
en dates convingudes amb les altres universitats participants (Ferrara, Lisboa). Els seleccionats
tindran totes les despeses cobertes de viatge i allotjament

Bibliografia
CLEMENTI, A.: Interpretazioni di paesaggio Convenzione Europea e innovazioni di metodo a cura di.
Roma 2002.
COUNCIL OF EUROPE: European landscape convention, Firenze, 2000.
LLOP, C.; SABATÉ, J.; VILANOVA, J.M.: Dels llocs memorables als paisatges culturals. Barcelona, Coac, 2003. (Edició fotocopiada).
ROGER, A.: Breu Tractat del paisatge. Obertures (La Campana);8. Barcelona la Campana, 2000.
UNESCO: Convención para la protección del patrimonio cultural y natural Organización de las  Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. París UNESCO 1972.
UNESCO: Cultural landscape, http://whc.unesco.org/exhibits/cultland/landscap.htm
Patrimonie Mondiale, http://whc.unesco.org/nwhc.fr/pages/home/pages/homepage.htm
GAMBINI, R.: “Piani paesistici. Uno sguardo s’insieme”en Urbanistica, nº 90, 1998.
GAMBINO, R.: I Parchi naturali europei dal piano alla gestione. La Nuova Italia Scientifica Roma. 1994.
INIESTA, M.: Els gabinets del món antropologia, museus i museologies. Lleida Pagès 1994.
PRATS, LL.: Antropoloíia y patrimonio. Barcelona Ariel 1997.
SAUER, C.: “The Morphology of Landscape”, 1925. University of california Publications in Geography, (vol.2 nº 2, pp.19-54). Land and Life selection from the wrintings Carl Ortwin Sauer edited by John Leighly. Berkeley, University of California press cop. 1963.
SCAZZOSI, L.: Politiche e culture del paesaggio nuovi confronti Austria, Dinamarca, Italia, Norvegia, Polonia, Slovenia, Spagna, Francia, Germania, Gran Bretagna, stati Uniti, Svizzera, testi di Roberto Cec. Roma, Gangemi 2003.
TURRI, E.: Il paesaggio come teatro, Marsilio Venezia 1998.
WAGENSBERG, J.: Ideas para la imaginación impura 53 reflexiones en su propia sustancia. Barcelona Tusquets 1998.