Sou a: Inici / Estudis 2014-15 o anteriors / Guia docent / Guia 2009-2010 / Materies Optatives / Quadrimestre de Tardor / Cisol_Solar Workshop (Màster de Sostenibilitat)

Cisol_Solar Workshop (Màster de Sostenibilitat)

Qm Tardor 2009-2010
QmNivell QuadrimestralNúm. màxim d'estudiants ETSAVNúm m'axim d'estudiants estrangersPrerequisits
T5-102510

CodiCrèditsDistribució (T, P, L)DepartamentTipusH/s treball estudiant
470446,5 (5ECTS)3,5T+3LETSAVOpt. Intensiva 125

Taller intensiu de 8 dies complets                          13 al 22 de Gener

Professor ResponsableEnric Corbat
Altres ProfessorsTorsten Masseck, Daniel Calatayud

Objectius

El workshop té com a objectiu introduir als estudiants en l’àmbit de l’arquitectura solar, fent èmfasi en les tecnologies solars a través d’un projecte concret a desenvolupar. La integració de tecnologies solars a la pell d’un edifici, enfocat en aspectes tècnics, energètics i projectuals.

Des dels antecedents en l’arquitectura autòctona fins als projectes actuals d’investigació s’ensenyarà un ampli ventall d’estratègies de l’ús de l’energia solar en l’edificació, sempre enfocant en el projecte arquitectònic de qualitat.

Es pretén facilitar una visió global de les possibilitats de l’energia solar, des de la tecnologia, passant per la seva integració en el projecte fins a l’escala urbana i l’escenari energètic global de la nostra societat.

Aquest any (gener 2010) el workshop estarà vinculat estretament al projecte SOLAR DECATHLON  EUROPE 2010 on la UPC participa amb el projecte LOW3 . Els estudiants participaran en el desenvolupament del projecte a nivell de planejament, de simulació de construcció.

Subject abstract

The workshop pretends tu give an introduction in solar architecture, with special emphasis on solar technologies, through the development of a specific project: The integration of solar technologies in the building skin, focusing in the optimization of technical, energetic and design issues.

From ancient vernacular architecture up to recent research projects a broad range of strategies for solar energy use in buildings will be shown, always focused on high design quality.

A broad vision of the possibilities of solar energy, from technology, integration into projects up to the urban scale and the energetic scenario of our society will be given.

This year (January 2010) the workshop will be closely linked to the SOLAR DECATHLON EUROPE 2010 competition, where the UPC participates through the project LOW3 . The students will participate in the development of the project on design level, simulation and construction.

Web pagehttp://www.cisol.com.es

Teoria 1
- Introducció al taller. - Energia solar en arquitectura i urbanisme.
- Els principis de l’energia solar tèrmica y fotovoltaica (historia, tecnologia, legislació, investigació, càlcul)
- Anàlisi de projectes emblemàtics de l’arquitectura solar
Teoria 2
- Eines de planificació: Diagrames – Càlcul – Simulació – Estudi d‘assolellament – Càlcul de rendiment
- La integració arquitectònica de tecnologies solars: Façanes - Pells energèticament actives
- Perspectives: L’escenari energètic actual – Energies Renovables – Energia Solar – Sostenibilitat
Activitats
- Desenvolupament d’un projecte LOW3 a nivell de planejament, de simulació i de construcció

Objectius específics de l'assignatura
Conèixer els principis de l'energia solar tèrmica i fotovoltaica.
Entendre la seva importància en l'escenari energètic actual.
Aprendre a integrar tecnologies solars a l'arquitectura.
Desenvolupar un projecte sostenible-solar de qualitat.

Competències genèriques i transversals
XRaonament crític: anàlisi i valoració d'alternatives diferents.
XSolució de problemes: anàlisi de solucions òptimes en front de projectes complexos.
XComprendre les especificacions d'un projecte i fer-ne el disseny.
XEstudiar normes i estàndars i aplicar-les a projectes.
XComunicació oral i escrita: selecció i utilització dels mitjans idonis.
XCercar referències documentals.
XDocumentar casos pràctics.
XElaboració d'informes tècnics.
XUtilització de software genèric.
XCapacitat de presentació dels treballs realitzats.
XUtilització d'altres idiomes.
XCapacitat de realitzar un treball pràctic/teòric individualment.
XCapacitat de treball en equip: habilitat per treballar en un entorn interdisciplinari.
XLideratge: dirigir i motivar un equip de persones.
XGestió del temps: capacitat d'establir prioritats en el treball.
XFlexibilitat durant el desenvolupament d'un projecte.
XGestió de resursos materials.
XDesenvolupament de la sensibilitat artística.
XAtenció a l'ètica professional i a la sensibilitat social.
XAtenció als aspectes medioambientals.

Mètode d'avaluació

Examen escrit: 50%
Projecte: 50%

Bibliografia

MARTIN CHIVELET, Núria, FERNANDEZ SOLLA, Ignacio: La envolvente fotovoltaica en la arquitectura. Ed. Reverté, 2007.
CUCHÍ I BURGOS, Albert: La coberta captadora als edificis d’habitatges. ITEC, 2002.
NEILA GONZALEZ, F. Javier: Arquitectura bioclimàtica. Ed. Munilla-Lería, 2004.
HERZOG, Thomas: Solar Energy in Architecture and Urban Planning. Springer. Ed. Springer, 1998.
BEHLING, Stefan: Solar Power. Prestel, 2000.
CHRISTIAN SCHITTICH (ed.): Solar Architecture: strategies, visions, concepts., Birkhäuser, 2003.
Varios autores: La energía solar en la edificación. CIEMAT, 1998.
HUMM, Othmar: Photovoltaics in architecture: the integration of fhotovoltaic cells in building envelopes, Birkhäuser, 1993.