L'experiència de l'arquitectura 01

Qm Tardor 2011-2012
QmNivell QuadrimestralNúm. màxim d'estudiants ETSAVNúm. màxim estudiants estrangersPrerequisits
T3-102010 Aprovat
TAP II

CodiCrèditsDistribució (T,P,L)DepartamentTipusH/s treball estudiant
 289556 (5 ECTS) PAOpt6

Dijous16:30 a 20:3015 setmanes

Professor responsableNúria Sabaté Giner
Altres professors

Objectius
Es pretén conscienciar l'estudiant que, tot i que vivim en un món bombardejat d'imatges, l'arquitectura és una realitat construïda de tres dimensions i que es pot aprendre de la seva expriència, tant de les obres més conegudes i significatives com de les situacions més properes i anònimes.
Els estudiants s'exercitaran en l'anàlisi de les obres que posteriorment es visitaran, per tal que reconeguin que aquest reprodueix el procés de projecte que un fa en l'obra dels altres.
Aquest curs es divideix en dues assignatures optatives: aquesta corresponent a la part d'anàlisi i la del viatge posterior. Es recomena cursar totes dues.

Subject abstract
Our aim is to make the student conscious that architecture is a three dimensional reality (even though we live in a world bombed with images) and we can learn from its experience, from wellknown masterpieces to anonymous and closest situations.
The students will be taught to analyse some buildings that we will visit afterwards, trying them to realize that the analysis reproduce the roject process in others' work.
This course is divided in two subjects: this one corresponding to the analysing part and the trip. It's recommended to sign up to both projects.

Resultats d'aprenentatge.
En acabar l'assignatura l'estudiant ha de ser capaç de:
  • Anàlisi d'obres d'arquitectura.
  • Anàlisi de parts de la ciutat.
  • Extreure conceptes formals.
  • Aprendre a generar la documentació que millor expliqui un projecte.
  • Treballar en equip.

Continguts
1L'arquitectura domèstica d'Adolf Loos és un dels conjunts més paradigmàtics del propòsit d'aquesta assignatura, ja que no es tracta d'obres fàcilment inteligibles ni a travès dels seus documents planimètrics ni de les imatges dels seus interiors. Per tant, es proposa la seva visita per comprendre'n tota la seva complexitat espaial.
2Es visitaran les altres obres de Loos i els seus contemporanis a la ciutat de Vienna. Però ja que una de les obres més ben convservades és la vil·la Müeller a Praga, allargarem el viatge fins a aquesta ciutat txeca, tot passant per Brno, ciutat natal de Loos i on es localitza la casa Tugendhat de Mies Van der Rohe.
3Les diferents propostes d'habitatge col·lectiu del segle XX fins els nostres dies: de la Karl Marx Hof a Miss Sargfabrik, passant per les propostes de rehabilitació dels gasòmetres del tombant de segle.
4Les propostes arquitectòniques i urbanístiques de la Vienna Imperial, amb les últimes ampliacions del Quartier Museum.
5L'arquitectura del Jugendstil.
6Fundació de Lillian & Frederik Kiesler.
7Noves estratègies urbanes i de desenvolupament de la ciutat de Vienna: La nova estació.

Mètode d'avaluació
Elaboració de la guia pre-viatge: es realitzarà l'anàlisi de les obres d'arquitectura i parts de la ciutat que es visitaran a mode taller-seminari a les aules de l'ETSAV, durant 10 sessions de tres hores. Es pretèn que aquesta guia no sigui una mera descripció de les obres acompanyada d'una imatge per reconèixer-les quan es camina pel carrer, sinó precisament el resultat de l'intent de descobrir-ne les característiques formals i estudiar-ne el context històric. Cada estudiant realitzarà l'estudi d'algun dels temes que exposarà als seus companys, de manera que la feina individual es transformarà en un aprenentatge col·lectiu. La documentació generada es recollirà i es transformarà en la guia de viatge.

Els estudiants generaran la pròpia bibliografia al desenvolupar l'assignatura.