Sou a: Inici / Estudis 2014-15 o anteriors / Guia docent / Guia 2010-2011 / Materies Optatives / Quadrimestre de Primavera 2010 - 2011 / La ciutat i la vida. Idees i intervencions per a un urbanisme informal.

La ciutat i la vida. Idees i intervencions per a un urbanisme informal.

Qm Primavera 2010-2011
QmNivell QuadrimestralNúm. màxim d'estudiants ETSAVNúm m'axim d'estudiants estrangersPrerequisits
P7-103010

CodiCrèditsDistribució (T, P, L)DepartamentH/s treball estudiant
470815 (4 ECTS) 2T + 3PUOT

Dia d'imparticióHora d'imparticióNúm de setmanes
Dijous (Thursday)16:00 - 19:2015

Professor ResponsableJose Luis Oyón
Altres professorsMarta Serra

Objectius

De l’estètica clàssica, de la simetria i la perspectiva a la composició moderna del segle XX, l’urbanisme s’ha construït històricament imitant l’art de la seva època. Quan l’art fa molt que ha deixat de ser composició de formes i representació, quan de fet no respon a cap estètica reconeguda sinó a infinitats d’estètiques possibles, l’urbanisme segueix encara avui sent imitació de formes, composició. Potser va sent l’hora de plantejar-se abandonar per un moment la idea d’imitar formes, de compondre, i de explorar en canvi, com ja fa molt ho va fer l’art, possibles vies no formals. Aquests possibles camins informals de l’urbanisme s’exploren en aquest curs a través d’idees i projectes d’intervenció urbana que treballen amb idees com la descentralització, l’acció urbana, el quotidià com a eina de pràctica crítica, la memòria i la transformació processual i autogestionada de la ciutat per part de l’usuari; en una paraula amb propostes d’intervenció que remeten al batec de la vida mateixa a la ciutat.

Subject abstract

Resultats d'aprenentatge. En acabar l'assignatura l'estudiant ha de ser capaç de:

Continguts
1Acció directa, habitatge i autogestió (Colin Ward)
2Acció directa, habitatge i autogestió (Giancarlo de Carlo)
3Autonomía de l'usuari, urbanisme transformatiu i cutat informal (John Turner i l'urbanisme progressiu).
4Psicogeografía, urbanisme unitari i deriva urbana (la Internacional Sionista)
5Un urbanisme de la vida quotidiana: de les pràctiques a les tàctiques (Henri Lefebre i Michel de Certeau)
6Pràctiques artístiques i transformació urbana: creativitat i comunitat I.
7Pràctiques artístiques i transformació urbana: creativitat i comunitat II.
8Pràctiques artístiques i transformació urbana: creativitat i comunitat III.
9Ciutat i memòria. Public history i reclamació d'espais urbans oblidats (Dolores Hayden)

Mètode d'avaluació

La qualificació depèn de l'assistència al curs, de la participació activa i crítica en el debat, i de l'entrega final del dossier sobre el projecte d'intervenció estudiat.

Bibliografia

BORDEN, Ian; KEER, J; RENDELL, Jane; PIVARO, A: The Unknown city contesting architecture and social space. Cambridge, Mass. London. MIT Press 2001.

CANDELA, Iria: Sombras de ciudad. Arte y transformación urbana en Nueva York, 1970-1990. Madrid, Alianza 2007.

CARERI, Francesco: Walkscapes, el andar como práctica estética. Walkscapes walking as an aesthetics practice. Barcelona, Gustavo Gili, 2002.

CHASE, John; CRAWFORD, Margaret; KALISKI, John: Everyday urbanism, New York, The Monacelli Press, 1999.

HALL, Peter: Ciudades del mañana historia del urbanismo en el siglo XX. Barcelona, Ediciones del Serbal, 1996.

HAYDEN, Dolores: The Power of place. Urban landscapes as public history. Cambridge, MA. London MIT Press 1995.

NON-PLAN: Essays on freedom participation and change in modern architecture and urbanism. edited by Jonathan Hughes & Simon Sadler Oxford. Architectural Press. 2000.

PERAN, Martí: Post-it city. Ciutats ocasionals. Ciudades ocasionales. Barcelona. Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, 2008.

SADLER, Simon: The Situationist city. Cambridge. MIT Press 1998.

SOJA, Edward W.: Thirdspace.  Journeys to Los Angeles and other real-and-imagined places. Malden Blackwell. 1996.

TURNER, John F. C.: Vivienda, todo el poder para los usuarios: hacia la economía en la construcción del entorno. Madrid. H. Blume. 1977.

KIENDL, Anthony: Informal architectures: space and contemporary culture. London. Black Dog Publishing Limited. 2004.