Sou a: Inici / Estudis 2014-15 o anteriors / Guia docent / Guia 2010-2011 / Materies Optatives / Quadrimestre de Tardor 2010-2011 / Gestió i creació d'empreses per arquitectes

Gestió i creació d'empreses per arquitectes

Qm Tardor 2010-2011
QmNivell QuadrimestralNúm. màxim d'estudiants ETSAVNúm m'axim d'estudiants estrangersPrerequisits
T3-10205

CodiCrèditsDistribució (T, P, L)DepartamentTipusH/s treball estudiant
159204,5 (3,5ECTS)4,5PCA 1Opt2

Dimarts (Tuesday)9:00 - 13:3010 setmanes

Professora ResponsableMónica Bonafonte Romagosa
Altres professorsDavid Sabatés

Objectius
  1. Conèixer les eines bàsiques de gestió necessàries per garantir l’èxit de les estructures empresarials que genera o en les que s’integra un professional. Introduir-se en el coneixement de l’exercici professional amb les incidències pròpies del dia a dia, des del marc empresarial en el que es desenvolupa el treball de l’arquitecte.
  2. Introduir-se en les funcions de lideratge i de direcció pròpies de l’arquitecte en cap, entenent que exigeixen capacitats i aprenentatges sigui quin sigui el seu nivell de responsabilitat dins l’organització
  3. Conèixer les noves tendències del marc empresarial del sector de la construcció (estructures pluridisciplinàries, basades en els models americans de “Firmes” i en xarxes d’empreses col·laboradores) respecte el model tradicional del despatx d’arquitecte.
  4. Potenciar el desenvolupament i promoció d’iniciatives empresarials descentralitzades en arquitectura en contraposició a l’actual situació de concentració d’empreses i professionals als grans nuclis urbans.
  5. Potenciar la innovació dins del sector, estimulant l’esperit creatiu del futur professional entorn als desenvolupament de nous processos i línies de servei que ajudin a la transformació d’un sector de negoci estancat.

Subject abstract

After a deep study of the architect’s working context, the students will propose innovate business ideas
around architecture and will be lead by the teachers to develop a Business Plan around some of them.

Continguts
1Anàlisi del sector de l'arquitectura i de les opcions professionals de l'arquitecte al sector.
Propostes de idees de negoci per part dels alumnes.

3Pla d'empresa: Estudi de mercat i descripció dels serveis i/o propostes de l'empresa.
4Pla d'empresa: Definició de l'equip. Funcions i responsabilitats.
5Pla d'empresa: Estratègia Comercial.
6Pla d'empresa: Gestió Econòmica. Preu del servei/producte. Control econòmic de l'empresa.
7Pla d'empresa: Formació Jurídica.

Competències genèriques i transversals
XRaonament crític: anàlisi i valoració d'alternatives diferents.
XSolució de problemes: anàlisi de solucions óptimes en front de projectes complexos.
XComunicació escrita i oral: selecció i utilització dels mitjans idonis.
XCercar referències documentals.
XElaboració d'informes tècnics.
XUtilitació software genèric.
XCapacitat de presentació dels treballs realitzats.
XUtilització d'altres idiomes.
XCapacitat de treball en equip: habilitat per treballar en un entorn interdisciplinari.
XLideratge: dirigir i motivar un grup de persones.
XGestió de temps: capacitat d'establir prioritats en el treball.
XFlexibilitat durant el desenvolupament d'un projecte.
XGestió de recursos materials.
XAtenció a l'ètica professional i a la sensibilitat social.
XAtenció als aspectes medioambientals.
XSer capaç de plantejar un projecte d'innovació en el camp de l'arquitectura que pugui ser associat a un futur projecte de negoci o activitat social.

Mètode d'avaluació

Treball de curs continuat: elaboració Pla d'Empresa
Prova teòrica
Assistència i altres mèrits

Webs

Llibres
OLLÉ, Montserrat; PLANELLES, Marcel; MOLINA, Jordi: El plan de empresa. Ed. Marcombo, Boixareu Editores.
OLLÉ, Montserrat; LUDEVID, M.: Como crear su propia empresa. Criterios claves de gestión. Ed. Marcombo, Boixareu Editores.
AMAT, Oriol: Emprender con éxito. Ed. Gestión 2000.
RUBIO, Ignacio: Emprender con éxito II. Ed. Gestión 2000.
SEPÚLVEDA, P.: ¿Qué debo saber de finanzas para crear mi empresa?. Ed. Marcombo, Boixareu Editores.
¿Cómo crear una empresa? 1ª edición, diciembre 2002. Librería del BOE
STASIOWSKI, Frank A.: Value pricing: Estimación de costes y fijación de honorarios para empresas de proyectos. Ed. Gustavo Gili, Colección “Proyecto y Gestión”.
PICAR, Roger L.: Marketing para empresas de diseño y proyectos. Ed. Gustavo Gili, Colección “Proyecto y Gestión”.
STASIOWSKI, Frank: Técnicas de negociación para arquitectos, ingenieros e interioristas. Ed. Gustavo Gili, Colección “Proyecto y Gestión”.
MILLS, Edward D.: La gestión del proyecto en arquitectura. Ed. Gustavo Gili, Colección “Proyecto y Gestión”.
Marketing para arquitectos. RIAS, Colección GG proyecto.