Generació i visualització de models 3D

Qm Primavera 2010-2011
QmNivell QuadrimestralNúm. màxim d'estudiants ETSAVNúm m'axim d'estudiants estrangersPrerequisits
P3-10255

CodiCrèditsDistribució (T, P, L)DepartamentTipusH/s treball estudiant
119265 (4ECTS)5LEGA IOpt3

Dimecres (Wednesday)16:00 - 20:10 (12 setmanes)Aula Informàtica

Professor ResponsableJoan Font i Comas

Objectius
  • Coneixement i distinció de les tipologies bàsiques i grans estàndards en models 3D d’aplicació en el disseny d’arquitectura i obra civil.
  • Ampliació de coneixements bàsics de geometria de les formes i superfícies d’aplicació en el disseny
    arquitectònic..
  • Visualització vectorial de models, amb tractament o supressió de línies ocultes.
  • Composició i manipulació de vistes per a una descripció gràfica convencional dels temes moderats.

Subject abstract
  • To know and diffrenciate the basic typologies and the great standads in 3D models with applicationto architectural and civil work.
  • To expand the basic knowledge of solid geometry
  • Vectorial models visualization dealing with, or deleting the hidden lines to create and manipulate views for a graphic description of the modelled themes.

Continguts
1Presentació. Tipologies bàsiques de models 3D. Coordenades de model i de vista. Rotació de vistes. Dibuix en 3D. Models de cares planes o de cartolina.
2
Coordenades auxiliars. Tipus d’elements 3D en funció del tipus de modelador usat. Treball amb parasòlids: extrusions i rotacions; laminació de sòlids. Primeres eines de modificació de sòlids primitius.

3Visualitzacions de sortida. Dibuixos i imatges. Eliminació de parts ocultes. Composició de plànols. Generació i conservació d’imatges. Tipus de render. Impressió de plànols i imatges.
4Operadors booleans amb parasòlids. Generació i control de vistes en perspectiva cònica. Navegació de vistes.
5Visualitzacions en fase de modelatge; recursos operatius. Noves maneres de plantejar vistes en perspectiva cònica. Vies alternatives de navegació de vistes.
6Superfícies o sòlids tubulars de tecnologia parasòlids. Edició de primitives. Modificació de sòlids. Tècniques alternatives de modelatge basades en la modificació de sòlids. Intersecció d’una línia amb un sòlid.
7Generació de NURBS o superfícies B-spline. Superfícies reglades. Superfícies de transició. Conoides.
8Operacions de retall i manipulació de superfícies. Rampes helicoïdals.
9Malles: concepte tipològic. Generació i modificació de malles. Models de terrenys. Explanacions i talussos.
10Obtenció de seccions. Generació de plànols de secció: plantes i/o alçats seccionats. Perfils de terrenys. Plànols de corbes de nivell.
11Models de característiques. Concepte de sistemes de modelatge per arbres CSG. Estructura general. Primitives bàsiques. Operacions bàsiques de generació formal. Edició i manipulació de característiques.
12Modificació i revisió de la forma en un modelador de característiques. Noves característiques a definir. Modificació de cares.

Resultats d'aprenentatge

Definir, resoldre i modelar virtualment la geometria de tota mena de formes arquitectòniques, detalls constructius, terrenys, mobiliari, etc.

Saber triar la tipologia de model més adequada a cada tema.

Extreure, escalar, compondre i tractar gràficament tota mena de vistes convencionals dels models que generi, en representacions de tipuis vectorial (dibuix lineal).

Produir perspectives còniques dels seus models, controlant enquadraments, punts de vista, distorsions i posterior impressió com a dibuix vectorial.

Tenir un coneixement elemental de la producció , control i manipulació d'imatges virtuals dels models.

Poder produir, de manera virtual l'equivalent a una maqueta de cartó ploma, o d'escaiola, dels seus projectes escolars, obtenint-ne vistes amb línia + llum i ombra (blanc i gris).

Mètode d'avaluació

Continuada a través de l'assistència i els exercicis setmanals:50%
Prova final: 50%

Bibliografia
SANCHEZ GALLEGO, J.A.: Geometría Descriptiva. Sistema de proyección cilíndrica. Edicions UPC,1997.
TAIBO FERNÁNDEZ, Angel: Geometria Descriptiva y sus aplicaciones (vol.2).Tebar, 1983.
GIRALT-MIRACLE, Daniel (director) i autors diversos.: Gaudí. La recerca de la forma. Lunwerg, 2002.