Sou a: Inici / Hemeroteca / Després del workshop, seminari i col·loqui «Local+global»

Després del workshop, seminari i col·loqui «Local+global»

Una primera avaluació de la setmana de treball intens d'estudiants, professors i professionals de cinc països del sud d'Europa, com a part del projecte internacional «Archi.med.es», finançat pel programa Erasmus+.
Després del workshop, seminari i col·loqui «Local+global»

25 juliol 2016_

El projecte europeu Archi.med.es té com a objectiu identificar les simbiosis innovatives entre les escales i continguts local i global en l'ensenyament de l'arquitectura, focalitzat en el context del sud d'Europa. Aquesta fase del projecte s'ha dut a terme a l'ETSAV com un workshop i seminari combinats, entre el dissabte 16 i el dimecres 21 de juliol, més un col·loqui internacional desenvolupat durant els dies 21 i 22. Es preveu que l'any vinent hi hagi una segona fase en un format similar, organitzada per una altra de les escoles participants.

A banda de l'ETSAV, l'equip internacional l'integren les universitats Aristotle University of Thessaloniki (com a responsable) i la National Technical University of Athens, Grècia; la Sapienza University of Rome, Itàlia; la University of Cyprus, Xipre; l'Institute Manuel Teixeira Gomez i la University of Beira Interior, Portugal.

Workshop i seminari

El workshop s'ha proposat —a través del treball de taller d'estudiants i professors— donar una primera resposta a les preguntes que animen tot el projecte. Pot l'experimentació en arquitectura contribuir a la creació d'una narrativa contemporània sobre el 'glocal'; sobre la simbiosi entre l'específic i l'universal? Com pot l'arquitectura promoure la capacitat d'inspiració de l'actuació local recolzada i imbricada en el coneixement global? El projecte Archi.med.es té com a marc de reflexió per tractar de trobar respostes a aquestes qüestions en el context particular de l'Europa del sud.

Durant aquests dies, s'ha treballat a partir d'un cas d'estudi: el paper de l'espai públic i la disponibilitat de sostre sense ús a Castellterçol (Moianès), com a base per a propostes que permetin experimentar en aquesta direcció. Els cinc grups de treball han estat formats per un estudiant de cadascuna de les set escoles d'arquitectura participants, més un equip de tres professors de nacionalitats diverses.

Prèviament, s'havien identificat —gràcies a una enquesta adreçada a professors i professionals— diversos temes clau que, en el seu conjunt, podien definir la idea de local en el context mediterrani europeu i que han servit de material per al workshop: la qualitat de la llum, el valor de l'ombra, la influència del mar, el clima mediterrani i les seves micro-variacions, la història, la gamma de colors, les particularitats culturals, el caràcter dels habitants, les activitats a l'aire lliure i l'organització de l'espai públic, la particular relació entre els espais interiors i exteriors, els espais de transició, el paisatge, els materials de construcció, els sistemes passius de control climàtic, els recursos hídrics, el sisme i, en un altre ordre de coses, els problemes econòmics derivats de la crisi.

Col·loqui internacional

En aquesta segona part, ponents de Portugal, Espanya, França, Itàlia, Grècia i Xipre han debatut sobre la simbiosi innovativa entre local i global en l'ensenyament de l'arquitectura. Cada sessió temàtica ha reunit un grup de cinc ponents a l'entorn de qüestions relacionades amb el disseny, la representació, la tecnologia i el pensament arquitectònic.

El col·loqui ha comptat amb la presència de dos ponents convidats: l'arquitecte grec Aristomenis Varoudakis (dijous 21), que ha presentat la seva obra, i l'estudi portuguès AtelierMob (divendres 22), parlant del projecte participatiu “Working with the 99%” guanyador del Future Cities Prize.

Les actes de les jornades es publicaran el proper mes d'octubre. Com en el cas del workshop i seminari, l'any vinent hi haurà una segona fase en un format similar, organitzada per una altra de les escoles participants en el projecte.

Una imatge del projecte “Working with the 99%”, d'AtelierMob.

Més informació:
etsav.upc.edu/ca/noticies/8787