estudis.jpg

• Nota de tall (2015):
    8,954 setembre +
    5,00 febrer

El curs d’introducció 'Descobrir l'Arquitectura', una experiència diferent dins la universitat

per Ferran Martori, arquitecte

L'escola dóna l'oportunitat de començar els estudis d'arquitectura d'una manera diferent [...]. M'agradaria compartir la meva experiència com a professor júnior del curs d'introducció i, a poder ser, transmetre totes les emocions que hem viscut. És un curs dirigit a tots aquells alumnes que no tenen del tot clar en quina aventura s'estan embarcant, a aquells que volen començar la carrera amb unes certes nocions o, simplement, a aquells que tenen ganes de passar un bon semestre que va molt més enllà de l'aprenentatge.

El curs està dirigit per tres professors, més uns professors júnior que són estudiants dels últims cursos de la carrera. Està organitzat en 4 grans blocs que duren entre 2 i 4 setmanes cadascun, entre els que trobem la setmana de lliure aprenentatge on s'invita als alumnes a conèixer la gran oferta cultural de Barcelona. S'intenta incentivar l'aprenentatge de les altres arts, i també l'aprenentatge fora de les aules.

Les hores de taller s'han dedicat a fer exercicis, sempre en grups de 4 o 5 alumnes i dirigits per un júnior. Aquest és el secret del curs: l'aprenentatge en grups molt petits que permeten al júnior guiar-los de ben a prop.

En el segon bloc, l’objecte construït, vam dissenyar i construir una cadira amb cartró. Vam entendre com treballa aquest material i en vam saber les virtuts i limitacions. Els resultats han estat espectaculars! Després vam fer una maqueta amb filferro de l'església de Vistabella de [Josep Maria] Jujol i també vam fer-ne el replanteig de la planta, a escala real, al propi solar de l'escola amb guix, cordes i estaques.

El tercer bloc, utilitza maquetes per a entendre les estructures. L'exercici estrella del curs és la construcció d'un pont amb llistons de fusta (3 mm) i corda, birecolzat en dos murs, separats quasi 3 metres que dóna al hall de l'escola. Aquest exercici és vibrant i molt emocionant. Professors i alumnes de tots els cursos envolten la doble alçada del hall per seguir aquest espectacle: veure com aquestes estructures, pensades per nois i noies que tot just fa 2 mesos que han començat, aguanten fins a 15 kg no té preu! És molt gratificant veure la il·lusió que comporta per a tots aquest exercici.

Com a júnior [...], ha estat una de les millors experiències a la universitat. La convivència amb nois que tot just s'inicien a l'arquitectura és fantàstica. Tens l'oportunitat de transmetre tots aquells coneixements que has adquirit durant tants anys però, a més a més, cada dia aprens amb ells coses noves. Hi ha una llibertat total per part dels professors responsables i, per tant, és el júnior qui motiva, ensenya, corregeix i valora el treball dels alumnes.

Crec que és un curs magnífic per iniciar-se en l'arquitectura, el grup humà es veu molt reforçat i comencen la carrera amb una classe molt cohesionada. S'aprenen moltes coses, però sobretot el que més valoro és poder transmetre la passió per allò que estudiem, perquè això costa molt que t'ho ensenyin al primer curs, i crec que és fonamental.

Fotografies de © MbMV i © PlaJorrin
Resum a partir del text publicat a Hic Arquitectura.

La matrícula del curs d'introducció Descobrir l'Arquitectura està oberta fins a l'inici de les classes, amb l'excepció del mes d'agost, que l'escola està tancada. Cal adreçar-se a la secretaria acadèmica als telèfons 934 017 852 o 934 017 850, en l'horari indicat.